Start: | Harpan använder en vanlig kortlek med 52 kort (inga jokrar). Spelet förbereds genom att sju radhögar av kort byggs. Högarna har (från vänster till höger) ett till sju kort, varav det översta i varje hög är uppvänt och resten är nedvända. Resterande kort blir bordhögen. |
Mål: | Målet är att fylla fyra svithögar med kort av vardera färg (hjärter, ruter, spader, klöver) sorterade efter valör från ess (lägst) till kung (högst). |
4 Svithögarna: | Ett uppvänt kort kan flyttas från spelplanen till en svithög om det översta kortet i svithögen är i samma färg och en valör lägre. Hjärter fem kan till exempel bara läggas på hjärter fyra. I tomma högar kan man bara lägga ess och lägg därefter kort i stigande ordning till kung. |
7 Radhögarna: | Ett eller flera uppvända kort kan flyttas från en radhög till en annan på spelplanen om det översta kortet i målhögen är i motsatt kulör (rött, svart) och en valör högre än det understa kortet som flyttas. Kungar kan bara placeras på tomma högar. Om det översta kortet i en hög är nedvänt vänds det upp. |
Bordhögen: | Ett kort i taget kan flyttas från bordhögen till en svit eller radhög. Inga andra kort kan flyttas till bordhögen och bara ett kort i taget kan flyttas därifrån. När bordhögen är slut vänds högen och man börjar om att vända kort från den. Om inga drag kan göras trots att bordhögen har spelats igenom flera gånger eller är helt slut går patiensen inte ut och man får börja om. |
Statistik: |
Antal: 6248170 Gått ut: 575444 Andel som gått ut: 9.2%
En kortlek kan blandas på 8 * 10 upphöjt till 67 (52!) olika sätt. Cirka 79 % av dessa ger spel som är teoretiskt lösningsbara, men en spelare vinner inte 79 % av spelen eftersom den gör felaktiga drag under spelets gång som gör spelet olösbart. Antalet spel en spelare kan realistiskt tänka sig vinna är minst 53%. Dessutom finns det spel som räknas ospelbara, det vill säga att inga kort kan röras alls från start. Detta händer i 0,025 % av fallen. |
Tips: |
Du kan flytta kort automatiskt genom att dubbelklicka på dem. Du kan också trycka u för att ångra ett drag.
Vissa tycker att det är smart att först gå igenom hela bordhögen för att försöka komma ihåg vilka spelkort som finns där. Du kommer kanske inte att komma ihåg alla men du har dem i huvudet. Försök sedan att tänka ut hur du kan kombinera dessa spelkort med korten på spelplanen. Du kan naturligtvis också gå igenom bordhögen flera gånger. Försök att hålla spelkorten som du flyttar till de 4 tomma svithögarna lite i balans. Se alltså till så att du inte har lagt 10 på ena svithögen och bara har 2 på en annan svithög, annars kan du få problem när du vill lägga ut de återstående låga spelkorten. Försök att först tömma radhögarna på vänster sidan av tablån så att du kan lägga ut Kungar där (de enda spelkorten som man kan lägga ut på tomma platser är Kungar). Det är nämligen viktigt att du först får bort de höga spelkorten. Prioritera de spelkort som du kan flytta från radhögarna till svithögarna före de som du kan flytta från bordhögen. Om det till exempel finns en röd 10 i en svithög och du har en svart 9 du kan flytta från en radhög, men också en svart 9 i bordhögen, ska du först använda 9:an från radhögen eftersom du då kan vända fram ett nytt spelkort som ligger under i radhögen. Om du har fastnat helt i ett Harpan-spel är det inte alltid på grund av att du inte är bra, i allmänhet vinner erfarna spelare ett av två spel och vanliga spelare vinner ett av fem spel. |
I patiens Harpan ska du flytta korten till de fyra svithögarna, som till slut ska bestå av samtliga kort i ordning från ess till kung i var och en av de fyra färgerna.